Norsk “Friend of the Brand” for Hublot
Norsk “Friend of the Brand” for Hublot

Christian André Pettersen, konkurransekokk på toppnivå

Christian André Pettersen venter på den neste store konkurransen, Bocuse d’Or – VM i kokkekunst - i Lyon i juni 2021. Med Hublot ur på håndleddet.


Skrevet av Gunnhild Bjørnsti


På grunn av korona ble Bocuse d’Or utsatt fra slutten av januar til 2.-3. juni. I ventetiden må jeg gjøre det beste ut av situasjonen, fortsette å trene og forberede meg som best her jeg bor i Sandnes, påpeker Pettersen som har deltatt i utallige kokke-konkurranser mange steder i verden. Han har holdt det gående helt fra 2007. I 2017 fikk vite at han sto på Forbes prestisjefulle liste «30 under 30», dvs. unge talenter som hadde utmerket seg. Samme år signerte han kontrakt med Hublot.

–Jeg har alltid vært glad i klokker, men hadde aldri trodd at jeg skulle bli del av en slik familie, Hublot er eid av LVMH. Hard work pays off, forteller Christian.

Hvordan kom du i kontakt med dette anerkjente klokkemerket?

–Vi kom i kontakt med hverandre i 2016 fordi vi delte samme verdier. Sommeren etter, i 2017, dro jeg ned til fabrikken i Sveits og fikk omvisning. Det var stort å bli møtt av et flott vertskap og være i samme liga som store profiler i golf, fotball og basketball. Jeg hilste på direktøren Ricardo Guadalupe og vi spiste lunch på toppen av fabrikken. Jeg fortalte om mine visjoner, han om Hublot. Deretter var det offisiell signering.  Alt skjedde på én dag. Direktøren hadde mange reisedøgn, jeg også men denne sommerdagen klaffet det for oss begge.

–Grunnen til at vi inngikk samarbeidet er at vi deler samme filosofi på den internasjonale arena. Det unike med det jeg gjør, er det samme for Hublot: å skape kunstverk ut fra tradisjon. Våre felles verdier er håndverk, tradisjon og innovasjon. Hublot jobber med design og håndverk, men de liker å skape noe annerledes og må tenke utenfor boksen. Det samme gjelder for meg i alle konkurranser. Vi har en felles forståelse for hverandre, med våre ulike yrker.

Hva fascinerer deg med Hublot brandet?

–Samholdet, ydmykheten og strukturen i firmaet. Dette er mennesker med bena plantet godt ned i jorda. Så liker jeg at de er banebrytende, og har en filosofi med innovasjon basert på tradisjon slik som jeg jobber. Alt skapes og lages in house, fra ide til ferdig produkt, og jeg fikk sett alle prosesser. Jeg er privilegert å være en del av Hublot, et merke jeg hadde sett tidligere i forbindelse med store stjerner assosiert med  basketballspillere og Formel 1 kjørere.

Hvilken modell har du på?

–Jeg har et helt utvalg faktisk som jeg har hentet ved besøk på fabrikken, og fått tilsendt i flere runder. Noen er veggklokker i mitt konkurransekjøkken, og forskjellige modeller bruker jeg utfra hvilke tilstelninger jeg er på. Til daglig i jobb og oppkjøring til konkurranser, tar jeg på Bing Bang Unico King Gold 45 mm som jeg fikk ved signeringen. Til fritid blir det Bing Bang Sang Bleu ll Unico King Gold. Til spesielle anledninger tar jeg på Spirit of Bing Bang King Gold Pave 42 mm chronograf.

Bing Bang Unico King Gold 45 mm
Spirit of Bing Bang King Gold Pave 42 mm chronograf

Bing Bang Sang Bleu ll Unico King Gold

Hvordan oppleves det å gå med en Hublot?

–En helt spesiell følelse å ha disse urene på håndleddet. De er massive verk som det ligger uendelig med tid og håndverk bak, de blir som et unikt smykke. Jeg bærer Hublot med stolthet.

Har du en favoritt?

–Vanskelig spørsmål, fordi de er alle unike på hver sin måte, alt etter hva man har på seg og matcher med. Må jeg trekke frem én, holder jeg en knapp på Sang Bleu ll. Den er sharp, har mye i seg som er fascinerende.

Får du mange kommentarer?

–Ja, fordi disse verkene er sinnssyke i sin kreativitet, folk vil se og føle på dem. Studere dem nøye.



Hva betyr tid for seg som konkurransekokk på internasjonalt nivå?

–Passer jeg ikke på tiden, passer ikke tiden på deg. Det finnes ikke noe mer verdifullt enn tid. I konkurranser står og faller alt på tid. Timing is crucial. Når jeg har tid så får jeg mulighet til å terpe på detaljer, det er viktig for å være på toppnivå.

Hvordan føltes det å bli omtalt i magasinet Forbes?

–Det var en fin følelse og et øyeblikk å nyte. Så er bare å kjempe på videre med det man skal. Det gjelder å bevare bakkekontakten.

– Jeg formes av konkurranser. Jeg lever og ånder for dem. Jeg henter motivasjon fra at hver eneste lille detalj, teller.